loading...
دخترانی در صدف
محمد بازدید : 1 دوشنبه 05 اسفند 1392 نظرات (0)

بیش از یک سال است که از تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع رسانی به علم اطلاعات و دانش شناسی میگذرد، به همین مناسبت به همت انجمن علمی- دانشجویی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد همدان و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه همدان و با همکاری دانشگاه آزاد همدان همایشی با عنوان "کتابداری و اطلاع رسانی یا علم اطلاعات و دانش شناسی" در روز چهارشنبه مورخ 30/11/92 از ساعت 8:30 الی 15:30 در سالن همایش ساختمان شهید عباسپور دانشگاه آزاد همدان برگزار گردید.

این همایش که با استقبال چشمگیری  از سوی اساتید و دانشجویان سراسر کشور قرار گرفت،  با حضور معاون پژوهشی دانشگاه آزاد جناب آقای دکتر اسفندیاری مقدم، معاون دانشگاه جناب آقای دکتر بیات، اساتید محترم عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، جناب آقای دکتر فامیل روحانی و سرکار خانم دکتر زارعی ، اساتید محترم دانشگاه علوم پزشکی همدان، جناب آقای دکتر وکیلی مفرد، جناب آقای دکتر امیری، سرکار خانم دکتر معصومی، مدیرکل محترم اداره کتابخانه های عمومی  استان همدان، جناب آقای استعدادی و در جمع بیش از 100 نفر از دانشجویان دانشگاههای مختلف استان همدان و دیگر دانشجویانی که از  شهرهای دور و نزدیک (ملایر، کرمانشاه، تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، تبریز و...) در این همایش گرد هم آمده بودند با آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید.
سپس جناب آقای دکتر اسفندیاری مقدم معاون پژوهشی دانشگاه  سخنرانی نمودند و ضمن خوشامدگویی به حاضران  از دیدن اعضائ فعال در گروههای بحث تخصصی رشته علم اطلاعات درین همایش  ابراز خرسندی نمودند. در ادامه خانم دکتر زارعی رئیس انجمن علمی- دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان و رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه همدان  در مورد علت برپایی این همایش توضیحاتی ارائه دادند مبنی بر اینکه این همایش با هدف تشخیص و تمایز عنوان کتابداری و اطلاع رسانی با علم اطلاعات و دانش شناسی از دیدگاه دانشجویان، بررسی و تحلیل آن در جامعه علمی و آینده حرفه کتابداری برگزار شده است.
ایشان  در ادامه صحبتهایشان فرمودند سوالی که در جامعه علمی این رشته مطرح است این است که با توجه به اینکه عنوان این رشته  تغییر یافته، آیا ماهیت حرفه هم تغییر یافته است و یا در جهت رشد و تکامل گام برمی دارد؟
وی افزود: 49 مقاله به دبیرخانه این همایش یکروزه ارسال شده بود که از مقالات پذیرفته شده 9 مقاله بصورت سخنرانی و 6 مقاله بصورت پوستر ارائه خواهد شد.
رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه همدان اظهار داشت: حرفه کتابداری و اطلاع رسانی از بدو تاسیس تاکنون با نام های  مختلف و متفاوتی شناخته شده است به عنوان مثال در سال 1802 با عنوان کتابشناسی، در سال1851 علم کتابداری و در سال 1858علم اطلاع رسانی نامیده شده است که این امر ناشی از آشفتگی مفهوم و عدم توجه به مباحث علم اطلاعات و دامنه وسیع این، دانش است
وی بیان کرد: "دانش شناسی "می تواند دانش و عناصراصلی، اطلاعات و داده را بررسی کند، اما "اطلاع رسانی " نمی تواند دانش را بررسی نماید و در موضوعات حرفه کتابداری، مباحث موضوعی همچون  سازماندهی دانش، مدیریت دانش وجود دارد، که در محدوده علم اطلاع رسانی نمی گنجد، یا بخشی از علم اطلاعات نیست.
رئیس انجمن کتابداری در ادامه خاطر نشان کرد گستردگی حوزه های موضوعی کتابداری و اطلاع رسانی و همچنین تطبیق عنوان رشته با بستر شناختی، معرفتی جامعه علمی و اجتماعی، بازنگری هایی انجام شد که منجر به تغییر عنوان رشته به علم اطلاعات و دانش شناسی گردیده است.
سپس  جناب آقای دکتر فامیل روحانی مدیرگروه محترم علم اطلاعات و دانش شناسی  به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن تجلیل از زنده یاد "دکتر عباس حری" پدر علم کتابداری ایران حاضران را برای ادای احترام به این استاد فرهیخته به برخواستن، یک دقیقه سکوت و  خواندن فاتحه ای برای ایشان دعوت نمودند. ودر ادامه صحبتهایشان فرمودند کتابداری شغل مقدسی است و کتابداران ادامه دهندگان راه انبیا هستند.  
پس از ایشان جناب آقای استعدادی مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان همدان اظهار داشت: کلید تحقق اهداف عالی در زمینه دانش و اطلاعات در دست کتابداران است.
ˈ ارشاد استعدادیˈ افزود: کتابداران نقش مهمی در ترویج و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند و جایگاه کتابداران قابل تقدیر و ستایش است.
وی وجود اساتید بزرگ در زمینه علم کتابداری در همدان را از افتخارات استان همدان دانست و گفت: افکار عمومی و مسئولان، ارتقای سرانه مطالعه مفید در استان را انتظار دارند که باید به صورت جدی مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
مدیر کل کتابخانه های استان همدان در پایان افزود: طی دو سال گذشته کتابخانه های استان همدان از نظر سخت افزاری و نرم افزاری رشد قابل توجهی داشته اند.
در ادامه جلسه  شرکت کنندگان در همایش در حضور اساتید پنل علمی به ارائه مقالات خود پرداختند و به سوالات حضار پاسخ دادند. سخنرانان این همایش عبارتند از: آقایان محمد مینایی فر، صابر صدقی، حسین اصغر نژاد و خانمها زهرا اکبری، فرزانه شاه زیدی، فریبا صحبتیها، عطیه باغستانی تجلی 
پس از اقامه نماز ظهر و صرف نهار در خاتمه جلسه از شرکت کنندگان در همایش و اعضای انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه همدان و اعضای انجمن علمی-دانشجویی دانشگاه آزاد تقدیر به عمل آمد و لوح تقدیری به رسم یاد بود اهدا گردید.
 
 
 
 
 
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 44
  • بازدید کلی : 541